پرسش مهر 97

تمرین مهارت آموزی، تشویق گویا، پرسش چالش برانگیز

پرسش مهر 97

تمرین مهارت آموزی، تشویق گویا، پرسش چالش برانگیز

پرسش مهر 97

این وبلاگ در جهت نشان دادن فعالیت ها و عملکرد یکساله دبیرستان متوسطه دوره اول طوبی با محوریت پاسخگویی به سوال پرسش مهر رئیس جمهور طراحی شده است. تمامی مطالب وتصاویر درج شده در این وبلاگ واقعی بوده و در راستای اقدامات صورت گرفته در داخل مدرسه و موفقیت های کسب شده و مهارت های آموخته شده طراحی شده است.

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۳ دی ۹۷، ۰۶:۳۸ - معصومه
    احسنت
  • ۳ دی ۹۷، ۰۶:۱۳ - معصومه روحی
    احسنت
نویسندگان

اهداف آموزش مهارت آموزی:

يكشنبه, ۲ دی ۱۳۹۷، ۰۴:۵۹ ب.ظ


مجموعه مهارت آموزی نه تنها به توانمند ساختن افراد در زندگی حال نمی اندیشد بلکه به توانمندی آنان جهت زندگی آینده نیز تاکید می ورزد. در ضمن متمرکز بر شکوفایی توانایی های بالقوه افراد است به طور کلی هدف از مجموعه مهارت آموزی، کمک به فرد جهت حرکت از توانایی ها و ضعف های مهارتی به سوی مهارت های توانمند و قوی و سازنده می باشد. چنین مهارت آموزی تصمیمات متعهدانه فرد را در بر می گیرد.

مسئولیت پذیری یا تعهد فردی یک مفهوم مثبتی است که طبق آن افراد نسبت به سلامتشان و اتخاذ تصمیمشان در مسائل زندگی خویش متعهد هستند. در واقع هدف نهایی مهارت آموزی این است که افراد مسئولیت برتری و شایستگی فردی خویش را بپذیرند. این شایستگی فردی شامل احساس کفایت و شایستگی سطح بالا، سلامت روانی، خود شکوفایی و پذیرش مسئولیت فردی می باشد. در نتیجه می توان گفت مجموعه مهارت آموزی هم اهداف پیشگیرانه دارد و هم کنترل و مدیریت مشکلات و همانند سبک رویکرد آموزشی هم برای مداخلات گروهی و هم فردی مناسب است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، هدف از آموزش مهارت آموزی، افزایش توانایی های روانی اجتماعی و در نهایت پیشگیری از ایجاد رفتارهای آسیب زننده با بهداشت سلامت وارتقای سطح روانی افراد است.

مهارت آموزی توسط سازمان جهانی بهداشت، این گونه تعریف شده است:

“توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره کنار بیاید.”(WHO،1994).

شاخص های ده گانه ی مهارت آموزی که توسط سازمان بهداشت جهانی تقسیم بندی شده است عبارتند از:

1 مهارت های خودآگاهی

2 مهارت همدلی

3 مهارت روابط بین فردی

4 مهارت ارتباط موثر

5 مهارت مقابله با استرس

6 مهارت مدیریت بر هیجان

7 مهارت حل مسئله

8 مهارت تصمیم گیری

9 مهارت تفکر خلاق

10 مهارت تفکر نقادانه

مهارت خودآگاهی

هدف ما در این یاداشت این است که به وضعیت آموزش مهارت خودآگاهی در مدارس بپردازیم. خود آگاهی یکی از مهارت های مورد نیاز در زندگی برای هر شهروند است. وقتی صحبت از مهارت می شود منظور چگونگی انجام یک کار است. یک مهارت با آموزش یاد داده می شود و با تمرین و تکرار درونی می گردد. به عنوان مثال رانندگی یک مهارت است، فردی که می خواهد راننده شود باید ابتدا اصول اولیه این مهارت را بیاموزد و به صورتی عملی تمرین نماید تا بر آن تسلط یابد. هر شخص برای زندگی کردن در جامعه نیز نیاز به یادگیری مهارت های اساسی زندگی در آن جامعه دارد. تا شخص مهارت آموزی کردن در جامعه ای را نیاموزد، نمی تواند به نیازها و خواسته هایش پاسخ دهد و همچنین در ارتباط با دیگران دچار مشکل خواهد شد. از این رو در ابتدا وظیفه ی خانواده و سپس مدرسه است که مهارت آموزی را به فرد آموزش دهند تا در ادامه ی زندگی با چالش روبرو نشود.

جامعه ی امروز با جامعه ی گذشته متفاوت است و از این رو مهارت هایی که برای زندگی در این جامعه نیاز است با جوامع 100 سال پیش و یا قبل تر به کلی متفاوت است. خانواده ها و مدارس نباید مهارت هایی که برای زندگی در جوامع سنتی گذشته مورد نیاز بوده را امروزه به دانش آموزان و نوجوانان آموزش دهند، چرا که کاربردی برای آنها نخواهد داشت. بهترین و کاربردی ترین مهارت هایی که امروزه می توان به دانش آموزان آموزش داد ، مهارت های ده گانه ی توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است که جنبه کاربردی تری برای جوامع امروزی از جمله جامعه ی ما دارد.

یکی از مهارت های ده گانه زندگی ،خودآگاهی است. خودآگاهی این گونه تعریف شده است:” فرد بتواند نقاط ضعف و قوت ، خواسته ها، نیازها، تمایلات خود را بشناسد و تصویر واقع بینانه ای از خود داشته باشد ، همچنین حقوق فردی، اجتماعی و مسئولیت های خود را بداند” این مهارت موجب می شود که فرد بتواند به سئوال مهم « من کیستم ؟ » جواب دهد.

سوال این است ؛ آیا خانواده و مدرسه تونسته اند مهارت خودآگاهی را به دانش آموزان و نوجوانان به درستی آموزش دهند ؟ آیا اکثریت دانش آموزان و نوجوانان امروز جامعه ما از مهارت خودآگاهی برخوردار هستند؟

به نظر می رسد که خیر.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۷/۱۰/۰۲
  • ۱۶۲ نمایش
  • مهناز حق دادی

نظرات (۲)

با آرزوی موفقیت برای شما 💖💖
مطالب جالب و عالی بودند.👏👏👏
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی